Психологічний тренінг
«Виховання духовно-моральних цінностей в учнів
на прикладі
творів В.О.Сухомлинського»
Мета:
популяризація морально-етичного виховання учнів; збагачення знань про норми та
правила поведінки; виховання любові, поваги до батьків
та старших.
Матеріали: збірники оповідань та казок В.О.Сухомлинського, аркуші
паперу, олівці, булавки, кольорові пелюстки, клей, клубок ниток.
Учасники: учні початкових класів.
Тривалість: 45 хв.
Хід тренінгу:
1. Знайомство. «Бейджики».
Кожному учаснику пропонується
написати на аркуші паперу своє ім’я та по батькові (щоб члени групи знали, як
звертатись одне до одного) і прикріпити його на одяг.
Учасникам пропонують схематично зобразити свою сім’ю
на аркуші паперу: на повний зріст усіх членів сім’ї (своєрідне фото всієї
родини) для «групового альбому» тренінгу.
Після цього учасники презентують свою родину, називаючи кожного члена поіменно.
Малюнки прикріплюють на стіні.
3. Правила групи.
Пропонується створити правила у
тренінговій групі. Ведучий, зокрема, може включити у перелік такі правила:
1.
Брати участь за власного бажання.
2.
Говорити від себе, висловлюватися коротко й
аргументовано.
3.
Бути позитивно налаштованими.
4.
Безпідставно нікого не критикувати, поважати думку
іншого.
5.
Бути щирими.
6.
Не перебивати, говорити по черзі.
7.
Висловлювати власну думку з кожного питання.
8.
Дотримуватися конфіденційності (зберігати таємницю
групи).
4. Вступне
слово керівника тренінгу.
Запитання до
дітей:
1.
Якою людиною ти хочеш бути?
2.
Ким ти хочеш бути?
3.
Що необхідно для того, щоб у вас вдома всім було
добре?
4.
Без чого людина не може прожити?
5.
Якби ти знайшов скарб, щоб ти зробив?
6.
Щоб ти зробив, якби у тебе була чарівна паличка?
5. Перегляд відеоролика про життєвий і творчий шлях видатного педагога В.О.Сухомлинського
6. Читання та
обговорення творів В.О.Сухомлинського
«Бо я людина»
(В.О.Сухомлинський)
Вечоріло.
Битим шляхом йшло двоє подорожніх — батько й семирічний син. Посеред шляху
лежав камінь. Батько не помітив каменя, спіткнувся, забив ногу. Крекчучи, він
обійшов камінь, і, взявши дитину за руку, пішов далі.
Наступного
дня батько з сином йшли тією ж дорогою назад. Знову батько не помітив каменя,
знову спіткнувся і забив ногу.
Третього дня
батько й син пішли тією ж дорогою. До каменя було ще далеко. Батько каже
синові: — Дивись уважно, синку, треба обійти камінь. Ось і те місце, де батько
спіткнувся й забив ногу.
Подорожні
сповільнюють кроки, але каменя немає. Бачать, обабіч дороги сидить сивий старий
дід.
— Дідусю, —
запитав хлопчик, — ви не бачили тут каменя? — Я прибрав його з дороги. — Ви
також спіткнулися й забили ногу? — Ні, я не спіткнувся й не забив ногу. — Чому
ж ви прибрали камінь? — Бо я — людина. Хлопчик зупинився у задумі. — Тату, —
запитав він, — а ви хіба не людина?
„Дорогі мої! Я буду жити і працювати заради вас,
доки в моїх грудях б’ється серце. Ніякі високі звання ані титули не зіпсують
мене. Я залишуся таким, як був досі. Найвище звання на світі – бути Людиною.
Бути Людиною і дбати про щастя інших”.
«А серце тобі нічого не наказало?» (В.О.Сухомлинський)
Андрійко
прийшов зі школи і побачив заплакану матір. Він поклав книжки й сів за стіл.
Чекає обіду.
- А тата
відвезли в лікарню, - каже мати. - Занедужав батько. Вона чекала, що син
занепокоїться, стривожиться. Та син був незворушний, спокійний.
Мати
великими очима дивилась на Андрійка. - А нам завтра до лісу йти, - каже
Андрійко. - Завтра ж неділя. Учителька наказала, щоб усі прийшли до школи о
сьомій ранку.
- То куди ж
ти підеш завтра? - запитала мати. - До лісу... Як наказала вчителька. - А серце
тобі нічого не наказало? - спитала мати й заплакала.
7. Вправа « Ідеальна людина».
Хоч ми всі знаємо, що ідеальних
людей не існує, але ми можемо, щоденно наближатися до ідеалу. Складання правил ідеальної
людини.
Ідеальна людина :
- добра,
- чесна,
- справедлива,
- любляча,
- дружна,
- приємна,
- виявляє повагу,
- турботлива та ін.
8. Вправа «Добре серце».
Тренер розташовує дітей у формі
уявного серця, пропонується по черзі передавати мотузок або клубок ниток,
говорячи при цьому компліменти одне одному. Під час гри з’єднується мотузок,
який кладеться на підлогу. Дітям пропонується поглянути на фігуру і відповісти,
що вона їм нагадує, що вони відчувають.
9. Вправа «Галявина доброти»
Учасники діляться на чотири команди,
вибирають колір. І зклеюють квітку (доброти, поваги, чесності, турботи), пишуть
на пелюстках ознаки цих почуттів. З квітів робиться галявина доброти.
Анкетування
( Відповіді «так», «ні» )
Питання
анкети:
Чи
можна примусити людину бути доброю?
Чи
можна стати добрим на якийсь час?
Чи
треба бути добрим у ставленні до будь якої людини?
Чи легко бути
добрим?
Чи є у вас бажання робити добрі справи?
10. Заключна вправа «Побажання по колу».
Учасники тренінгу обмінюються
враженнями і найкращими побажаннями
Поведінка –
це моральне мірило людини. Виявляйте шляхетність за будь-яких обставин. Станьте
прикладом для інших.
Немає коментарів:
Дописати коментар